Min utländska kompis och jag

Jag satte upp vissa punkter som jag skulle hinna med igår och jag lyckades ganska bra! Jag har tagit reda på lite regler och olika saker man gör som muslimsk tjej men innan jag fortsätter med det så vill jag korrigera en sak. Jag har pratat med en kompis och han sa att muslimer får röka.
Alltså var det fel av mig att skriva att de inte fick det. De får som regel alltid röka förutom när de fastar - då får de inte göra någonting (haha?).

'Bismillah'
- 'I Allahs namn' - säger man innan man ska göra eller säga något. Att säga 'Bismillah' är ett sätt att välsigna det.
'Alhamdulillah' - 'Prisa Gud' - Ett sätt att tacka gud för det man eventuellt gör.
'Salam Aleikum' - 'Frid vare med eder' - Hälsningsfras! (Tänk om alla hälsade på varandra så?)

Regler
:

  • Man skall be 5 gånger om dagen
  • Man skall endast äta och dricka med höger hand
  • Man tvättar händerna innan maten
  • Man skall inte äta gris/fläsk.
  • Man skall inte dricka alkohol
  • (Tjej) Man kan krama och ta hand med tjejer men inte killar. Killar hälsas med höger hand på hjärtat.
  • (Tjej) Man skall inte visa sina kvinnliga former
  • Man ska vara glad

Jag kan ha missat något och om jag har det; säg till så ändrar jag! Kan hända att jag har läst fler regler men bara glömt att skriva in dom här! :)

Något jag glömde att berätta i mitt inlägg igår var att min rektor hade pratat med min religionslärare.. Och, tänker ni kanske men jag ska berätta vad 'och' är!
Jag hade pratat med henne om mitt projekt, så antingen om hon gick till rektorn och tog intiativ och pratade om det eller någon annan, jag vet faktiskt inte.
Frågan är bara;

Vilka baktankar har dom?


Rektorn nämnde nämligen att man kunde bjuda in folk på skolan som kunde föreläsa i klassen, antagligen för att jag skulle släppa mitt projekt, men samtidigt;

Hur mycket kommer man ihåg från ett föredrag, dagen efter?

Kommentarer
Postat av: keela

vad du är snäll :)

2010-09-28 @ 17:14:25
URL: http://keeela.blogg.se/
Postat av: lucke

Tjenare, gjort ikväll? :)

2010-09-28 @ 22:29:55
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: liindblaads

haha neej jag e så ful i lockigt hår :P

2010-09-28 @ 23:17:10
URL: http://liindblaads.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0